مرور و یادآوری فعال

مرور و یادآوری فعال

نحوه مطالعه: مرور و یادآوری فعال

مرور فعال یعنی بازیابی اطلاعات یادگرفته شده از حافظه از طریق خودآزمایی. این عمل نه تنها توانایی ما رو برای حفظ اطلاعات تقویت می‌کنه، بلکه ارتباطات بین مغز ما و مفاهیم مختلف رو بهبود می‌بخشه.

تحقیقات انجام شده در سال 2013 که صدها مطالعه جداگانه رو در مورد تکنیک های مرور موثر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، به این نتیجه رسید که آزمون یا مرور فعال، تکنیکی که “کارایی بالایی” داره و می تونه با حداقل آموزش به طور موثر اجرا بشه.

اما یک مطالعه مال سال 2011 بود که بنظر من خیلی قانع کننده بود، که در این مطالعه محققان دانش‌آموزان رو به 4 گروه تقسیم کردن که هر دانش‌آموز وظیفه داشت مطالبی رو یاد بگیره،محتوای این مطالب بین همه دانش آموزا یکی بود. اما به هر گروه دستورات و پارامترهای متفاوتی برای یادگیری مطالب داده شد.

– گروه اول فقط یک بار مطالب رو می خوند.

– گروه دوم مطالب رو چهار بار می خوند.

– گروه سوم مطالب را می‌خوند بعد بهشون گفته می‌شد نقشه ذهنی براش ترسیم کنن.

– گروه چهارم یک بار مطالب رو می خوند، سپس تا حد ممکن مطالب رو به یاد می آورد.

بعد اومدن از این گروه ها دوتا آزمون گرفتن یک آزمون کلمه به کلمه- به این معنی که حفظیات رو دقیق بگن- دومی آزمون استنتاجی -به یادآوردن مفاهیم کلی- که تو هر دو آزمون گروه چهارم بهترین عملکرد رو داشتن.

این مطالعه نشون می ده اگه یک بار خودمون رو جهت به یادآروردن مطالب امتحان کنیم خیلی موثر تر از چهاربارخوندن مجدد یک فصل . این یک تکنیک سادست مزایاش کاملا مشخصه و ما اگه ازش استفاده نکنیم صد در صد خلیم!!!

شاید بنظر این کار سخت باشه اما مغز هم مثل عضلات بدن نیاز به تمرین داره وقتی میری باشگاه وزنه هات رو که کم کم سنگین می کنی عضلاتت هم حجیم و قوی می شن مغز هم همینطوره و نیاز داره به تمرین و تمرین و نمرین و این راهکار و تکنیکی که گفتم خیلی می تونه کمک کننده باشه.

استراتژی مرور فعال

خب حالا چطوری این روش رو اجرا کنیم؟ ایا روش های خاص و موثری برای اجرای این روش هست یا نه؟

بطور کلی، هر کاری که ما انجام بدیم که نیاز به استفاده از تلاش و قدرت مغزی برای بازیابی اطلاعات داشته باشه، مفید هستش. با این حال، به طور خاص تر، من تعدادی استراتژی طراحی کردم که کمک می کنه از این تکنیک به بهترین نحو استفاده کنین و در اینجا سه روش(فعلا و من اینو دائم آپدیت می کنم) وجود داره که افرادی که انجام دادن راضی بودن :

  • بستن کتاب

اگه از این جنس افرادی هستین که برای خودتون یاداشت بر می دارین این روش مخصوص شماست. به جای کپی کردن مستقیم از کتاب درسی، سعی کنین یک موضوع رو کامل بخونین بعش کتاب رو ببندین و به زبون خودتون شروع کنین به بیان کردن و نوشتن. وقتی تا جایی که تونستین یادداشت کردین، کتاب رو باز کنید و قسمت هایی رو که ننوشتین و مهم بوده اضافه کنین، حالا شما حتی یک خلاصه به زبون خودتون دارین. این روش بخصوص برای یادگیری نمودارها و الگوریتم ها خیلی خوبه.

  • سوال پرسیدن

در حین خوندن برای خودتون سوال طراحی کنین و بنویسین این خودش یک روش به شکل خلاصه نویسی به روش کرنل هستش بعد که درستون یا مبحثی که خوندین تموم شد سوالات رو جواب بدین این روش یک ویژگی خوب داره اینکه چشمتون با سوالای احتمالی هم اشنا میشه این روش سخت تر از روش قبلی هم هست

  • فلش کارت

فلش کارت از الگوریتمی استفاده می‌کنه که حول یادآوری فعال و تکرار فاصله‌ای ساخته شده و از این رو در حین مطالعه و مرور،مطالب رو یاد می‌گیرید.

من خودم از این روش برای درس فارماکولوژی استفاده کردم و سود بردم. و از دوستان من که درس خون تر بودن و سال بالایی من بودن بطور ویژه از این روش اتفاده می ردن بطوری که بعد هر جلسه درسی مطالب رو مستقیم می برد تو فلش کارت.

حتما تو یک مقاله مخصوص درباره فلش کارت ها باهاتون صحبت می کنم

زندگیتون رنگی رنگی

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟