چگونه تمرکز داشته باشیم؟

چگونه تمرکز داشته باشیم؟

مقدمه

اول بیا یک تعریف کلی از تمرکز داشته باشیم: تمرکز یک فرایند ذهنی که به ما کمک می کنه تا تمام توجه خودمون رو به یک موضوع مشخصی معطوف بکنیم و بتونیم رو اون به نوعی متمرکز بشیم.

تمرکز داشتن راندمانمون رو بالا می بره چون هرچقدر بتونیم روی کاری که انجام می دیم تمرکز بیشتری داشته باشیم ،هم می تونیم اون کار رو سریع تر و هم دقیق تر انجام بدیم و در نهایت به نتایج مطلوب تری هم دست پیدا می کنیم در کنارش باعث میشه کیفیت کارمون بالا تر بره خیلی اوقات باعث افزایش خلاقیت در انجام کارا میشه. علاوه بر این فوایدی که گفتم باعث میشه استرس شما کمتر بشه و کارا در نظم و ترتیب بهتری انجام بشه

خب حالا بریم ببینیم چطوری می تونیم یک آدم متمرکز بشیم

قیبل این که روش ها رو بگیم این نکته رو توجه کنین که قبل هر کاری ببینین علت این پرش افکار و عدم تمرکز چیه و اگه می بینین خیلی بحرنی هست مثل ADHD حتما از یک روانشناس کمک بگیرین، چون روش هایی که می گیم یکسری روش های عمومی برای همست و ممکن بدرد شما نخوره. خب بریم سر اصل مطلب

  • هدف های زندگیمون رو مشخص کنیم و بنویسیم:

هر چقدر ما با خودمون صادق تر و شفاف تر باشیم و برنامه و اهداف زندگیمون رو بنویسیم باعث میشه که تمرکزمون روی اون موضوع  بیشتر میشه یک کتاب خوب در این زمینه (که حتما بعدا براتون یک خلاصه ازش رو می نویسیم ) کتاب بنویس تا اتفاق بیافتد هستش که تو این کتاب تاکیدش دقیقا روی این موضوع بود که اگه اهداف و مراحل رسیدن بهشون رو بنویسی روی کاغذ بطور محسوسی انرژی که روی اونا می زاری هم متمرکز تر میشه و باعث میشه بهتر با مسیری که داری روبرو بشی.

خب برای این کار یک دفتر بر می داری اهدافت رو به سه قسمت کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت تقسیم می کنی و مثلا می گی من یک سال دیگه باید کجا باشم و بعد میای زیرش می نویسی خب تا این یکسال تموم بشه من باید بری رسیدن به هدفم چی کارا کنم و باعث سازماندهی همه چیزی میشه که بصورت آشفته تو ذهنت بوده. فقط جوگیر نشین موقع نوشتن منعطف باشه بخودتونم سخت نگیرین و منطقی باشه مثلا منی که پولی ندارم امکاناتی نندارم بگم برنامه کوتاه مدتم اینه که فردا بنز بخرم ،نمیشه که.

  • برنامه ریزی و مدیریت زمان:

این نکته خیلی مهمه که ما جوری برنامه ریزی و زمانبندی نکنیم که باعث استرسمون بشه ،چرا؟ چون هدفمون اینه که تو زندگی هدفمند تر بشیم و استرسمون کم بشه نه ایاینکه بدتر پرتنشش کنیم،درسته؟

برای اینکه بتونیم درست حسابی برنامه بریزی حتما اول خودت رو بشناس و با توجه به شناختی ه از خودت داری برو جلو و برنامه بریز( ان شاالله بعدا درباره برنامه ریزی موثر بیشتر با هم صحبت می کنیم)

حالا چرا برنامه ریزی؟ اگه برنامه نداشته باشی باعث میشه دچارآشفتگی بشی و چندتا کار رو همزمان ببری جلو آخرشم به هیچ کدوم نمی رسی ولی با برنامه ریزی، می دونی که مثلا در فلان ساعت من باید این کار رو انجام بدم مثلا برنامه هر رزو من اینه که ساعت 4 بعد از ظهر به مدت نیم ساعت پیاده روی کنم یا مثلا کتاب بخونم و باید متعهد به این برنامه باشم یعنی چی ؟یعنی اگه از آسمون سنگ هم اومد من این کار رو انجام می دم .

  • غذاهایی بخورید که باعث افزایش تمرکزتون بشه که این قسمت رو خودتون یک سرچ بزنین با توجه به ذائقتون اتخاب کنین ولی تو این قسمت فقط یک مورد رو می گم که خیلی هم مهم و اون خوردن آب زیاد.

  • نظم بیرونی:

یعنی اینکه محلی که داری توش یک کاری رو می کنی مرتب باشه مثلا وقتی داری درس می خونی هرچی دور و اطرافت

تمیز تر باشه و مرنب تر نظم فکریت هم بهتر میشه و باعث تمرکز میشه. یا مثلا اینکه موقع درس خوندن گوشیت و وسایلی که باعث حواس پرتیت میشه رو از خودت دور کن، بنداز تو یک اتاق دیگه 😊

  • استراحت و تفریح کافی:

حتما حتما بین کارها و وظایفی که داری یک استراحتی بکن مثلا داری یک ساعت درس می خونی یک ربع اسراحت کن  باز یک ساعت درس بخون.

  • اولویت بندی

بین کارا و وظایفی که داری اولویت بندی کن،چطوری؟ مثلا می خوای سه تا مبحث رو امروز بخونی می گی خب من صبح ها انرژیم بیشتر پس درسایی روو می خونم که باهاشون حال نمی کنم پس اولویت اولم میشه مباحث سخت و نچسب بعد می گم شبا هم کم انرژیم پس درسایی که برام راحت تره یا نقطه قوتم هست رو این موقع می خونم. یا مثلا یکسری پروژه و کار داری می خوای انجام بدی اونارم همینطوری بر اساس اهمیت انجام و فوریتشون تقسیم بندی و اولویت بندی می کنی .

  • تعادل بین کار و زندگی :

خیلی خلاصه بگم یعنی اینکه موقع استراحتت دیگه به کار و اینا فکر نکن وقتی با دوستاتی حال کن و خوش بگذرون وقتی هم می خوای بخوابی فقط و فقط بخواب 😊. چون باعث میشه مغزت استراحت نکه و اون خستگی در وجودت بمونه و کلا بی انگیزه بشی .

  • جدا کردن محل کار و تفریح :

یعنی اینکه وقتی پشت میزت ننشستی و داری درس می خونی و الا وقت استراحتت همونجا گوشیت رو برندار و چک کن برو تو پذیرایی بشین رو مبل و گوشیت رو چک کن  چون باعث میشه به مغزت یک فرکانس ارسال بشه که وقتی میای پشت میز می شینی بفهمه که من اومدم برای درس خوندن ولاغیر و دیگه وسط درس خوندنت نمی گی حالا من گوشیم رو یک چکی بکنم

  • توکل کن به خدا

گاهی اوقات ما ایینقدر دچار استرس و نگرانی میشیم که باعث اختلال توی تمرکزمون میشه پس من بهت می گم اصلا نترس و به خدا توکل کن اون می بینتت دوست داره و بغلت می کنه .

خب بحثمون تا به همینجا تمومه حتما حتما نظراتتون رو برامون بنویسین و بگین که شما برای اینکه تمرکزتون حفظ بشه چه تکنیکی دارین ؟

به خدا میسپرمتون

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟