تکنیک پومودورو

تکنیک پومودورو – استراتژی “الهام گرفته از گوجه فرنگی” برای بهبود بهره وری

تکنیک Pomodoro شاید ساده‌ترین راهبرد بهره‌وری و مدیریت زمان باشه که همه ما می‌تونیم از اون استفاده کنیم تو این روش ما به هیچ برنامه فنی یا فناوری پیچیده‌ای نیاز نداریم، تنها چیزی که نیاز داریم یک تایمر!

این تکنیک در اوایل دهه 1990 توسط توسعه دهنده، کارآفرین و نویسنده «فرانچسکو سیریلو» اختراع شد.

سیریلو متوجه شد که وقتی با کارهای بزرگ یا مجموعه ای از تکالیف روبرو می شویم، اگر کار را به فواصل کوتاه و زمان بندی شده تقسیم کنیم (به نام «پومودوروس») که همراه با وقفه های کوتاه بین هر فاصله باشه، می تونیم بیشترین کارایی رو در زمان انجام اون کار داشته باشیم.

نکته جانبی جالب: سیریلو اسم این سیستم رو «Pomodoro» گذاشت که از روی تایمر گوجه‌فرنگی که برای ردیابی کار خود در دوران دانشجویی استفاده می‌کرد، الهام گرفته شده بود.

در اصل، این یک سیستم چرخه‌ای، که مبتنی بر کار در فواصل کوتاه 25 دقیقه‌ای با وقفه‌های متناوب 5 دقیقه‌ای هستش که می‌تونه به بهبود انگیزه، خلاقیت و کارایی کمک کنه.

این نظریه توسط تحقیقات علمی هم ثابت شده است. تحقیقات نشون داده که استراحت‌های منظم می‌تونه تمرکزتون رو برای دوره‌های طولانی به طور معجزه آسایی بهبود ببخشه.

برای مثال، در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه ایلینویز انجام شده، نشون داد که وقفه های کوتاه در یک کار می تونه به طور چشمگیری توانایی های فرد رو برای تمرکز در دوره های طولانی رو بهبود ببخش.

محقق اصلی گفت: «…بیشتر مقالات توجه را به عنوان یک منبع محدود در نظر می گیرند که به مرور زمان از بین می رود…اما شما همیشه روی چیزی تمرکز می کنید. توجه و تمرکز مشکل نیست… درواقع این توجه طولانی مدت به یک کار واحد است که سخت می باشد.»

این مطالعه توانایی شرکت کنندگان رو برای تمرکز روی یک کار کامپیوتری تکراری به مدت یک ساعت تحت شرایط مختلف آزمایش کرد که بر روی 84 شرکت کننده انجام شد و نتیجه به این شکل بود که:

وقتی با کارهای طولانی مواجه می‌شیم، بهتر که وقفه‌های کوتاهی رو به خودمون بدیم که در واقع به ما کمک می‌کنه روی کارمون متمرکز بمونیم.

نحوه اجرای روش پومودورو

با توجه به این شواهد، تکنیک پومودورو اهمیت بیشتری پیدا می کنه. بنابر این ما قرار تو این قسمت بهتون یاد بدیم چطوری از این روش استفاده کنیم .خب، این روش رو می تونیم به طور کلی به صورت زیر انجام بدیم:

  • کاری رو انتخاب کنین که می‌خواین انجام بدین مثلا خوندن مبحث PUD گوارش.
  • تایمر (Pomodoro) رو برای 25 دقیقه تنظیم کنین.
  • شروع به کار کنین تا زمانی که تایمر زنگ بخوره.
  • قبل از تکرار مجدد فرآیند، به مدت 5 دقیقه استراحت کوتاهی داشته باشین.
  • بین هر 4 دور “پومودورو” قبل از شروع ،یک استراحت طولانی 15-20 دقیقه ای داشته باشین.

زیبایی این تکنیک در سادگیش. تنها چیزی که نیاز دارین یک تایمر. که من خودم به شخصه از برنامه FOCA ستفاده می کنم که هم برای IOS و هم برای Android وجود داره و قابل دانلود البته نرم افزارهای مختلف با قابلیت های مختلف زیادی وجود داره که می تونین استفاده کنین.

شواهد نشان می ده که این روش می تونه نتایج و عملکرد را بهبود بخشه، اما مزایای دیگه ای هم داره. برای مثال، می تونه به مدیریت عوامل حواس پرتی و در نتیجه بهبود تمرکز و در نتیجه بهره وری و کارایی کمک کنه.

همچنین می‌تونه به تقسیم وظایف بزرگ‌تر به دوره‌های زمانی قابل مدیریت کمک کنه و به شما این امکان رو می‌ده که دیگه از کارهای بزرگ و حجیم نترسین و یک کاربرد خیلی خوبش اینه که کم کم به شما کمک می کنه که بتونین ساعت مطالعتون رو به مرور افزایش بدین.

و اما پیشنهاد من، بنظر من حتما حتما لازم نیست از تکنیک 25 دقیقه کار و 5 دقیقه استفاده کنید اگر فکر می کنید بیشتر از این مدت می تونین متمرکز باشین می تونین این زمان رو افزایش بدین و یا اگر کمتر از این می تونین متمرکز باشین کم کم با تمرین مدت زمانی که باید روی یک کار متمرکز باشین رو افزایش بدین .

به عبارت دیگه، از تکنیک پومودورو استفاده کنید اما با تایمر پومودورو جلو نرین!

این نکته رو حتما یادتون باشه که در مدت زمان 25 دقیقه فقط و فقط روی این کار تمرکز کنین و گوشی و بقیه چیزهایی که باعث حواس پرتی میشه رو از خودتون دور کنین

نکته بسیار مهمی که باید به خاطر بسپارین اینه که وقفه های منظم برای بهره وری شما حیاتی هستن.

امیدوارم مفید بوده باشه

سوالی داشتین بپرسین

خوش باشین و متمرکز

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟