تکرار و مرور با فواصل منظم

تکرار و مرور با فواصل منظم

روش مطالعه: تکرار و مرور با فواصل منظم

مدت زمانی که صرف مرور می کنیم و اینکه بین هر مرور ما چقدر باید فاصله باشه مورد بحث بوده خب تو این قسمت می خوایم درباره همین موضوع باهاتون صحبت کنیم که ادامه مبحث قبلی اگه مقاله قبلیمون که درباره مرور و یادآوری فعال بود رو نخوندین حتما بخونین

تکرار و مرور با فواصل منظم :نظریه و شواهد

تکرار و مرور با فواصل منظم همون طور که مشخص یعنی تکرار و مرور موضوعات در فواصل زمانی خاص و یک دوره زمانی که می تونیم اون رو با «منحنی فراموشی» توضیح بدیم – ایده ای که بیش از صد سال که در روانشناسی مطالعه وجود داره- منحنی فراموشی به این معناست که در طول زمان ما چند دردصد مطالب رو فراموش می کنیم.

روشی که می‌تونیم از منحنی فراموشی استفاده کنیم، شکستن چرخه با مرور مطالب در فواصل زمانی مختلف.هر چی بیشتر تمرین کنیم و فاصله این تکرار رو بیشتر کنیم، احتمال بیشتری وجود داره که این اطلاعات رو در حافظه بلندمدت خودمون رمزگذاری کنیم.

نمودار فراموشی ابینگهاوس

 

اگه فاصله ی بین مرورامون یک روز سه روز و سپس یک هفته باشه بخودمون اجازه دادیم برخی از مطالب رو فراموش کنیم و تو این روزا به شیوه مرور یا یادآوری فعال اونا رو بیاد میاریم و در نهاایت تو حافظه بلند مدتمون تثبیت می کنیم خب بیا برات یک مثال بزنم فرض کن امرزو صبح اومدی و مبحث 1 و 2  رو خوندی و تموم حالا بعد از ظهر می خوای مباحث 3 و 4 رو بخونیم خب قبلش میای مباحث 1 رو به همون شیوه ی یادآوری فعال که باهم صحبت کرده بودیم مرور می کنی بعد میری مبحث سه رو می خونی بعدش مبحث 2 رو مرور می کنی بعد مبحث چهار رو می خونی بعدش مبحث سه رو مرور می کنی و با کمی فاصله و استراحت مبحث 4 رو مرور می کنیم خب این شد مرور تو همون روزی که خوندین باز همین مباحث یک تا 4 رو فردا سه روز بعد و یک هفته بعد سریع و چشمی مرور می کنیم.

در اصل تکرار با فاصله در طول روز ها و هفته ها و همچنین مرور مطالب در همون رو هر دو می تونن برای موفقیت تو امتحانا و حفظ مطالب مفید باشن فقط یک نکته رو بگم همینجا که آقا این روشا برای شب امتحان نیست و برای کسایی خوب و مفید که در طول سال تحصیلی می خوان بخونن یا می خوان برای یک آزمون بزرگ آماده بشن ولی درکل خودم این روشا رو به کسایی توصیه می کنم که وقت آزاد برای مطالعه بدون استرس دارن چون اینا نیطا به تمرین داره نمیشه مثلا چند ماه قبل آزمون پره و دستیاری بیای اینارو یاد بگیری چون نیاز به تمرین دارن. خب بریم ادامه قصه

استفاده از تکرار فاصله

خب اینجا می خوایم به شما یاد بدیم که چطوری این تکنیک رو عملی کنین و با اون تکنیک یادآور یا مرو فعال ترکیبش کنین این اسنرانژی ها که می خوام بگم خودم زیاد تجربه نداشتم اما با بررسی ها و توصیه هایی که به بقیه کردم و بازخوردایی که گرفتم می تونم بگم خیلی کاربردین حالا شما می تونین اینارو امتحان کنین یا حتی برای خودتون شخصی سازی کنین و نتیجش رو بهمون بگین

خب اول یک صفحه excel بزا کنین می تونین از google sheets هم استفاده کنین که بتونین هرجایی که لازم دارین دردسترستون باشه

خب میایم یک برگه ایجاد می کنیم مثلا برای درس روماتولوژی خب حالا میام هر فصل رو تو ستون اول می نویسیم مثلا آرتریت،استئوآرتریت،لوپوس، کمردرد ،گردن درد و… یا حتی بهتراینه که ریز ترش کنید مثلا بیاید برای مبحث آرتریت روماتوئید یک صفحه ایجاد کنید و تو ستون اول بنویسین اپیدمیولوژی علائم تشخیص و درمان بطور کلی تو ستون ول مباحثی که در یک روز خوندین رو بنویسین.

خب حالا تو ستون های کنار تاریخی که اون مطلب رو بصورت فعال( به همون شیوه ای که قبلا گفتیم ) بیادآوردین و مرور کردین رو می نویسین حالا شما یک جدول دارین که قشنگ مشخص می کنه که چه مبحثی رو کی مطالعه کردین و همچنین می تونین کدهای رنگی تعیین کنین که نشون دهنده این باشه که چقدر به مطلب مسلط هستین مثلا سبز به معنای به یادآوردن بیشتر از 80 درصد مطالب زرد به معنای بیاد آوردن بالای 50 درصد مطالب و قرمز به معنای بیاد آوردن کمتر از 30 درصد مطالب

خب اینجا هم می تونین یک نمونه از کاری که قرار انجام بدیم رو ببینین .

پر انرژی باشین خداحفظ

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟